Blogi

2020 SuperAppilla

Palaverit muuttuivat kokonaan videopuheluiksi sekä tapahtumia jouduttiin perumaan. Vaikka vuosi 2020 oli poikkeuksellinen, me SuperAppilla otimme siitä kaiken mahdollisen irti. Vuosi sisälsi erilaisia tapahtumia poikkeusoloissa, uusia työntekijöitä, muutoksia tuotantoprosessissa sekä tietenkin paljon uusia julkaistuja sovelluksia.

Tapahtumat

Kim Väisänen hallituksen puheenjohtajaksi. Vuonna 2020 hallituksen puheenjohtajaksi tuli Kim Väisänen. Väisänen on startup-sijoittaja ja yrittäjä. Hän on Blanccon perustaja ja toimi myös sen toimitusjohtajana. Väisänen on valittu esim. EY:n vuoden yrittäjäksi sekä vuoden bisnesenkeliksi.

SuperCottage mökkeilyviikonloppu. Elokuussa SuperAppilla pidettiin mökkeilyviikonloppu eli SuperCottage Vääksyssä. SuperCottage sisälsi hyvää ruokaa, musiikkia, rentoa meininkiä sekä hauskanpitoa. Tapahtuman aikaan korona ei ollut vielä valloillaan ja mentiin suositusten mukaan.

Kim Väisäsen vetämä koko firman strategiapäivä. SuperAppin visiota, missiota ja strategiaa kirkastettiin kaikkien työntekijöiden voimin Kimin ohjaamana.

Muita tapahtumia oli mm. biljardia, lautapeli-iltoja sekä hauskoja illanistujaisia.

Uudet työntekijät

Vuonna 2020 SuperAppille tuli myös uusia työntekijä. Näitä olivat mm. arkkitehti, senior ohjelmistokehittäjä, projektipäällikkö, testaaja, johdon assistentti sekä UI/UX-suunnittelija.

Julkaistut sovellukset

Uusia julkaistuja sovelluksiakin tuli paljon vuonna 2020. Tässä muutama esimerkki:

Juro-kaupunkipyörät – Sovellus, jonka avulla voi vuokrata kaupunkipyörän. Sovelluksen kautta maksetaan pyörän käytöstä. Pyörän vapaan pysäköinnin mahdollistaa aurinkosähköllä toimiva älylukko ja helppokäyttöinen sovellus. Pyörän etukoriin on asennettu aurinkopaneelit, jotka lataavat lukkoa. Älylukon avulla pystytään taas jäljittämään, mihin paikkoihin ihmiset ovat pyöriä jättäneet.

Palpa – Helppokäyttöinen mobiilisovellus, jolla voi skannata pullossa tai tölkissä olevan viivakoodin ja sovellus kertoo onko kyseinen pakkaus pantillinen tai ei. Pantin tarkistaminen helpottui huomattavasti niin kuluttajille kuin juomapakkausten kanssa työskenteleville.

Luhta – Sovellus, jonka avulla voidaan luoda showroomeja sekä tehdä ja käsitellä niiden varauksia prioriteettijonon mukaisesti. Showroomien esillepanoja voidaan tarkastella ja päivittää helposti sekä tehdä ilmoituksia tärkeistä päivityksistä. Lisäksi sovelluksen avulla voidaan luoda raportteja showroomien käytöstä.

Suomen Pesupaikat – Sovelluksella voidaan ostaa kerta- ja itsepesuja. Lisäksi sovelluksella voidaan käyttää sopimuspesuja. Pesun oston tai sopimuksen teon jälkeen voit ajaa autolla suoraan pesukadulle. Pesukatu tunnistaa sinut ja ohjausnäyttö tunnistaa sinut. Sopimusasiakas valitsee halutun pesuohjelman mobiilisovelluksesta. Pesukadun ovet aukeavat automaattisesti. Sovelluksella voit käytännössä ostaa pesun poistumatta autosta tai edes avaamatta auton ikkunaa.

Laaksojen laatupinta – Asiakas lisää tarjouspyynnön kohteena olevat kappaleet, jotka vaativat käsittelyä. Lisätietoina käyttäjä antaa määrän (kpl), kappaleen mitat (pituus, leveys) sekä halutun maalaustekniikan, värin ja esikäsittelyn. Annettujen tietojen perusteella lasketaan hinta, joka näytetään sovelluksessa sekä lähetetään asiakkaan sähköpostiosoitteeseen.

Tuotantoprosessista ja alustasta

Tuotantoprosessin uudistuksen aloitus. Tuotantoprosessista tehdään tehokkaampi, jonka tavoitteena on saada julkaistua sovellus kuukaudessa. Fundamentaalina automaatio ja uudet tuotannon roolit, jotta ei tarvitse tehdä rutiineita vaan voi päästä keskittymään itselle mielekkäisiin tehtäviin.

CI/CD-pipeline valmistui.  CI/CD-pipeline eli automaattinen sovellusten julkaisuputki saatiin valmiiksi.

Useita uusia sovelluskomponentteja. Näitä olivat esimerkiksi lomake-, QR-koodin luku- sekä maksukomponentti.

Työntekijöiden omia ajatuksia

Lopuksi tässä vielä katsaus siihen, mitkä jäivät SuperAppin työntekijöiden mieleen menneestä vuodesta.

Vahva kehittymisen vuosi kaikilla osa-alueilla. Tämä toi tekemiseen selkeyttä ja osaamista. Osasimme jo ennen koronaa työskennellä täysin digitaalisesti, joten korona ei tuonut meille digiloikkaa, mutta vahvisti prosessejamme. Ja etätyöskentelystä huolimatta olemme pitäneet yllä vahvaa spirittiä ja yhteishenkeä SuperApin tapaan. Kyllä vuoden 2020 Highlightina on ehdottomasti ollut koko SuperVuosi, tästä on todistuksena stydi kasvu ja menestys.”

Kesän myyntipiikki ja uuden CI/CD -pipelinen ja general templaten kehittyminen.

Ne lukuisat kerrat kun asiakas yllättyy positiivisesti tarjoamastamme ratkaisuehdotuksesta. Yleensäkin positiivinen palaute asiakkaan suunnalta on rohkaisevaa kuultavaa. Emme olisi yrityksenä olemassa ilman tyytyväisiä asiakkaita.

Tuotantotavoitteiden muuttaminen ja viikoittainen esityslista, koska tämä on parantanut tuotantoa ja lisännyt toimitettavien projektien määrää.

Henkilökohtaisesti, sain lyhyessä ajassa oppia lisää IT-alasta, minulle annettiin jatkuvasti kehitysmahdollisuuksia, jotka ovat antaneet minulle mahdollisuuden edetä ja kasvaa SuperAppilla!

Ota yhteyttä