fbpx
4 lokakuun, 2021

“Hups, hinta pompsahti” – vältä 6 tyypillistä mobiilisovellusostajan virhettä

6 tyypillistä mobiiliappin ostajan virhettä

Omaa kustomoitua mobiilisovellusta ei tule ostettua montaa kertaa elämässä. Ei ihme, jos projekti vähän jännittää. Rentouta hartiat ja ota mukava asento. Me kerromme, miten vältät tyypilliset appiprojektien sudenkuopat. 

Me SuperAppilla olemme toteuttaneet jo yli sata räätälöityä mobiilisovellusta. Tämä kokemus on opettanut meille, missä vaaranpaikat piilevät. Näillä vinkeillä varmistat, että projekti menee menestyksellä maaliin. 

1. Tilaaja haluaa kaiken heti

Meille toimittajana tuttu skenaario: asiakkaalle on alustava sovellusidea. Idea ei ole vielä erityisen tarkka tässä vaiheessa, eikä sen tarvitsekaan olla. Käymme ideaa yhdessä läpi, kysymme tarkentavia kysymyksiä ja suunnittelemme, mitä ominaisuuksia sovellukseen laitetaan.

Sitten alkaa ahnehtiminen. “No voisihan siinä sovelluksessa olla vielä ominaisuudet X, Y ja Z”. Tai projekti on jo käynnissä, kun uudet ideat alkavat velloa. 

Villi ideointi ei ole lainkaan huono asia, mutta siinä on projektin kannalta riskinsä.

Ensinnäkin, ilman kunnollista käyttäjätutkimusta ostaja ei yleensä tiedä, mitkä ominaisuudet ovat tarpeellisia ja mitkä ovat lähinnä kivoja lisiä. Tässä on riskinä se, että sovellus ladataan täyteen ominaisuuksia, joita käyttäjät eivät oikeastaan edes halua tai tarvitse. 

Toiseksi, mitä enemmän appiin laitetaan ominaisuuksia, sitä pidemmäksi ja kalliimmaksi projekti tulee. Yleensä tehokkainta olisi tehdä ensin kevyt ensiversio ja laittaa se jakeluun. Kun käyttäjäpalautetta karttuu, sitten voidaan jalostaa sovellusta.

Ennen kuin laitat nimiä paperiin tai hyväksyt tarjouksia, pyydä lopullinen hinta.

2. Kustannukset paisuvat, kun lopullista hintaa ei ole sovittu

Ennen kuin laitat nimiä paperiin tai hyväksyt tarjouksia, pyydä sovelluksen lopullinen hinta. Tämä ei siis ole pelkkä kustannusarvio. 

Jos sovelluksen toimittaja tarjoaa vain tehtyihin tunteihin perustuvaa tarjousta, ole varovainen. Tällöin sinulla on piikki auki ja projektiin voikin yllättäen upota rahaa monin kerroin enemmän kuin olit suunnitellut.

3. “Tein itse ja säästin” – ja nyt tarvitaan nopeasti apua

Tähänkin valitettavasti törmää. Mielessä on idea, mutta omaa teknistä osaamista ei ole. Jostakin tiimiin löydetään puolituttu kehittämään sovellusta päivätyön ohella. 

Ja sitten alkaa tulla ongelmia. Projekti ei etene. Sovellus ei toimi. Design näyttää kotikutoiselta. Sovelluksen julkaisu sovelluskauppoihin ei onnistu. 

Kun ongelmia alkaa tulla, käännytään sovellustalon puoleen. Tässä vaiheessa on, valitettavasti, usein liian myöhäistä. Sovellustalot eivät yleensä halua työskennellä jonkun muun tekemän koodin parissa, koska laadusta ei ole takeita ja työhön voi upota harmittavan paljon aikaa. 

Ole siis varovainen, jos sinulla tai tiimilläsi ei ole tarvittavaa osaamista, mutta lähdet silti kokeilemaan sovelluksen tekemistä omin voimin.

Varmista myyjältä, että olette samalla sivulla.

4. Et ole ihan varma, mitä olet ostamassa

Uskalla kysyä tyhmiäkin kysymyksiä. Jos jokin arveluttaa tai on epäselvää, ota tarvittaessa useampikin soitto toimittajan kanssa ennen kuin hyväksyt tarjouksen. Hyvä myyjä ja luotettava toimittaja kyllä ymmärtävät tämän. 

Näin vältytään hankaluuksilta tuotantovaiheessa. Jos kaikki ei ole ostovaiheessa selvää, osapuolilla voi olla myöhemmin eri näkemyksiä siitä, mitä on tilattu. Lue siis tarjous huolella läpi ja varmista myyjältä, että teillä on selvä yhteisymmärrys projektin ja sovelluksen laajuudesta.

5. Tilaaja tekee katoamistempun

Projektit voivat viivästyä monesta syystä, mutta aina silloin tällöin syynä onkin ostajan radiohiljaisuus. 

Sovelluskehittäjä tarvitsee asiakkaalta yleensä esimerkiksi sovellukseen tulevat teksti- ja kuvasisällöt. Asiakkaan tulee hyväksyä sovelluksen käyttöliittymän ja ulkoasun suunnitelma ennen kuin sovellusta voidaan alkaa koodata. Ja kun sovellus alkaa olla teknisesti valmis, tulee myös asiakkaan testata sovellusta. 

Jos asiakas ei ole tavoitettavissa, ei projekti pääse edistymään. Tästä seuraa myöhästymisiä, mikä tietysti harmittaa molempia osapuolia. 

Varmista siis, että projektiin valitaan yrityksenne puolelta yhteyshenkilö, joka on tavoitettavissa ja jolla on mandaatti tehdä päätöksiä sovelluksen suhteen.

Jos jokin kismittää, sano se ääneen.

6. Rehellisen palautteen antaminen pelottaa

Aina kaikki ei mene kuin Strömsössä. Ja silloin se pitää sanoa. Aika usein asiat pystytään selvittämään, kunhan palautetta annetaan rehellisesti ja hyvässä hengessä. 

Jos jokin kismittää, sano se ääneen. Näin sovelluksen toimittaja voi vielä korjata tilanteen sen sijaan, että joudut jälkikäteen harmittelemaan. Useimmiten asiat selviävät ihan vaan avoimella viestinnällä.

Sovellusprojekti horisontissa? Lue vielä oppaamme

Välttämällä yllä listatut sudenkuopat pääset jo pitkälle. Mutta jos haluat vielä vähän ekstrainfoa ennen sovelluksen hankkimista, käy lukemassa Mobiilisovelluksen ostajan oppaamme tai ota meihin yhteyttä.  

Avaa opas mobiilisovelluksen teettämiseen

Lue myös

Ota yhteyttä