fbpx

Kysyttävää mobiilisovelluksista?

Sama pohdinta on saattanut olla jonkun muunkin mielessä. Katso vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.

SuperAppin logo sovelluksen taustalla puhelimessa.

Usein kysyttyjä kysymyksiä mobiilisovelluksista

Hinta riippuu aina mobiilisovelluksesta ja sen ominaisuuksista. Ennen kuin sitoudut projektiin, annamme sinulle lopullisen, eurolleen tarkan tarjouksen, joten tiedät etukäteen, mitä sovellus sinulle maksaa.

Yleensä räätälöidyt mobiilisovellukset maksavat noin 10 000–50 000 euroa. Suurin osa toteuttamistamme sovelluksista sijoittuu 10 –30 000 euron hintaluokkaan. Yksinkertaisen sovelluksen voi saada ihan hyvin alle kymppitonnilla. Voit lukea täältä lisää mobiilisovelluksen hinnoittelusta.

Sekä palvelimemme, toimistomme että kaikki työntekijämme sijaitsevat Suomessa. Toimistot tarkemmin sanottuna Helsingissä ja Lahdessa.

Kaikki ratkaisumme ovat asiakaskohtaisesti räätälöityjä, joten pystymme vastaamaan myös täysin uniikkeihin tarpeisiin. Ota yhteyttä sivun alareunasta löytyvällä lomakkeella, niin selvitetään, millainen ratkaisu teille toimisi.

Kyllä voit. Mobiilisovelluksiamme on helppo laajentaa ja jatkokehittää, koska voimme hyödyntää kaikkia komponentteja myös valmiissa sovelluksissa. 

Itse asiassa kannustammekin asiakkaita tekemään juuri näin: tehdään ensin mahdollisimman kevyt ja yksinkertainen versio sovelluksesta ja jatkokehitetään sitä saadun käyttäjäpalautteen perusteella.

Kyllä voi. Suurin osa mobiilisovelluksistamme on integroitu muihin järjestelmiin.

1. Ongelman määritys: Olennaista on miettiä miten/miksi juuri mobiilisovellus on hyvä valinta

2. Ratkaisun kuvaus: Sovelluksiin voidaan tuoda rajaton määrä nice-to-have ominaisuuksia, mutta tärkeintä on löytää kaikkein olennaisimmat tai ne, joilla voidaan toteuttaa idean proof of concept

3. Visuaalisuuden suunnittelu: Suunnitellaan ideasta ulkoasu mobiiliapplikaatiolle

4. Tietokannan suunnittelu: Mobiilisovelluksen tekniikan selkäranka, mitä tietoa tallennetaan ja minne

5. Hallintapaneelin suunnittelu: Miten sovelluksen omistajan täytyy pystyä hallinnoimaan sovellusta? Täytyykö omistajan päästä lisäämään sovellukseen esimerkiksi käyttäjiä, uusia ravintoloita tai tarkastaa ja kuitata raportteja?

6. Tietokannan toteutus: Kaikki sovelluksessa rakentuu tämän ympärille

7. Visuaalisuuden ohjelmointi: Toteutetaan sovelluksen suunniteltu ulkoasu

8. Toiminnallisuuksien ohjelmointi: Nämä tekevät sovelluksesta sovelluksen

9. Hallintapaneelin toteutus: Annetaan asiakkaalle mahdollisuus sovelluksen hallintaan

Yleensä me SuperAppilla lisäämme sovelluksen sovelluskauppaan, mutta halutessaan asiakas voi itsekin sen tehdä.

Sovelluksen lisääminen sovelluskauppaan on oma taiteenlajinsa. Googlen ja Applen standardit muuttuvat jatkuvasti ja muutoksia tulee vaadittavista oheismateriaaleista aina tiettyihin ulkoasuvaatimuksiin.

Näin ollen ainoastaan taho, joka julkaisee useamman sovelluksen kuukaudessa tietää tämänhetkiset standardit. Tehokkainta onkin, että toteuttava yritys hoitaa julkaisun. Toisaalta on myös syytä huomioida erityistoimialat, jotka vaativat, että sovellus julkaistaan asiakkaan omalle tilille. Lisäksi sovelluksen sisäiset maksut (IAP) vaativat asiakkaan tililtä julkaisun.

Yleisimpiä rahoituksen lähteitä mobiilisovelluksille ovat mm. Business Finland, ELY, pankki, ammattisijoittajat sekä ystävät ja sukulaiset. Vähintäänkin kannattaa hyödyntää ilmainen 5 000 euron innovaatioseteli. Lue lisää innovaatiosetelistä täältä.

Huvin ja urheilun vuoksi sovelluksen voi tehdä itse, mutta liiketoimintaan tähtäävät sovellukset on syytä toteuttaa ammattilaisella. Ammattimainen toteuttaja tuo nopeuden ja turvallisuuden lisäksi myös järkevyyden projektiin.

Ammattitaitoinen toteuttaja kertoo asiakkaalle suoraan, mitä kannattaa tehdä ja missä järjestyksessä, jotta budjettia ja aikaa säästyy. Kyse ei ole vain koodarista vaan tiimistä, joka miettii, suunnittelee, piirtää, toteuttaa, testaa ja julkaisee mobiilisovelluksen.

Helpoimmalla pääset, kun olet yhteydessä meihin, mobiilisovellusten ammattilaisiin. Yhteydenoton jälkeen soitamme sinulle ja voimme käydä sovellusideasi yhdessä läpi. Sen jälkeen sovimme parhaasta tavasta edetä.

Yleensä sovelluksen suunnittelu aloitetaan tekniikasta. Sen jälkeen mietitään brändiä ja applikaation visuaalista puolta. Tässä kohtaa on myös tärkeä suunnitella applikaation flow eli juoksutus sovellusta käytettäessä. Me SuperApilla huomioimme myös psykologisen näkökulman applikaatiota suunnitellessa. Näitä vaikutuksia on esimerkiksi applikaation koukuttavuus tai houkuttelevuus.

Lopuksi kannattaa muistaa, että minkä tahansa tiimin suunnittelema applikaatio on vain paras arvaus suuren yleisön toiveesta. Tästä syystä kannattaa aina toteuttaa prototyyppi tai MVP, joka voidaan viedä käyttäjille testaukseen ja jota voidaan sen jälkeen iteroida.

Listasimme tähän muutamia hyötyjä, mitä mobiilisovellus voi tarjota:

Asiakasrajapinta: 

– Asiakkaiden on helpompi tilata/ostaa/asioida
– Parempi asiakaskokemus
– Brändin vahvistuminen
– Parempi asiakaskommunikaatio

Sisäiset prosessit:

– Prosessien tehostuminen
– Työntekijöiden tehokkuus
– Kokonaiskustannusten pieneneminen
– Raportoinnin ja regulaatioiden täyttämisen automatisointi

Johtaminen:

– Parempi näkyvyys liiketoimintaan
– Nopeampi raportointi
– Big datan hyödyntäminen
– Parempi sisäinen kommunikaatio

Nykyään applikaatiota löytyy melkeinpä jokaiselta yritykseltä, käytössä on niin sisäisiä kuin ulkoisiakin applikaatioita. Tämän myötä on hyvä miettiä, miksi applikaatio tehdään ja kenelle. Mitä spesifimpi käyttötarkoitus applikaatiolla on niin sitä helpompi sillä on erottua joukosta.

Sovelluksen kehityksen kesto riippuu suunniteltavasta applikaatiosta ja siihen tulevista toiminnallisuuksista. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että appin kehittämiseen kannattaa varata ainakin muutama kuukausi aikaa.

SuperAppin toimitusjohtaja Arttu Hujanen.

Onko sinulla mobiilisovellusidea?

    Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.

    Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojakäytänteemme.

    Ota yhteyttä