Onko yritykselläsi vielä käytössä pahvinen leimapassi? Lompakkoon rypistyneen paperilapun sijaan nykypäivään sopivat paremmin puhelimesta löytyvät kanta-asiakasohjelmat ja -edut.
Isojen kaupparyhmien kanta-asiakassovellukset ovat varmasti monelle jo tuttuja, mutta mobiilista kantisohjelmasta on hyötyä varsin erilaisille yrityksille. Ja ei, hintakaan ei ole este. Tästä lisää myöhemmin.
Appi voi olla paljon enemmänkin kuin vain digitaalinen leimapassi. Kyllä sekin on varsin hyvä käyttötarkoitus, mutta kun kerran digiin mennään, kannattaa myös hyödyntää sen mahdollisuudet koko komeudessaan.
Kantiskortti kulkee aina mukana puhelimessa, ja sillä on helppo kerätä leimoja ja saada muita etuja. Ennen kaikkea se sitouttaa asiakkaat juuri sinun palveluusi. Vai miksi kauppaketjut jakelevat plussia, bonuksia ja muita pisteitä? Kerrytettävillä eduilla koukutat asiakkaasi.
Erityisen tehokasta viestintä on push-viestien avulla – pääset käyttäjän puhelimen näytölle, vaikka sovellus olisi kiinni.
Sovellusta voi käyttää markkinointiin ja viestintään. Erityisen tehokasta viestintä on push-viestien avulla – pääset käyttäjän puhelimen näytölle, vaikka sovellus olisi kiinni. Kerro kampanjoista, tarjouksista tai tiedota vaikkapa poikkeavasti aukioloajoista.
Sovellukseen voidaan rakentaa sisälle erilaisia ominaisuuksia, kuten palvelun varaaminen tai tuotteen ennakkotilaaminen. Näin sovellus voi toimia suorana myyntikanavana.
Appin käytöstä kertyy dataa, joka sataa sinun laariisi. Sovelluksesta saatava data auttaa yritystäsi päätöksenteossa ja esimerkiksi markkinointikampanjoiden kohdentamisessa.
Mobiilimaksamisen yleistyessä yhä useampi jättää lompakon kotiin, mikä tarkoittaa, että siellä lymyävät fyysiset kanta-asiakaskortit ja leimapassit ovat myös kotona. Puhelin kuitenkin kulkee mukana, joten parhaimmillaan kanta-asiakassovellus löytyykin sieltä.
Tässä muutama esimerkki aloista, jotka joko hyödyntävät jo omia sovelluksia tai joissa on paljon potentiaalia appeille.
Kanta-asiakassovellukset eivät ole vain suurten markettien etuoikeus.
Varsinkin näin korona-ajan kotoilubuumista vauhtia saavat rautakaupat, kukkakaupat, puutarhaliikkeet ja sisustusliikkeet. Retkeily on noussut uuteen suosioon, joten kanta-asiakassovellus voisi olla valttikortti myös retkeilytarvikeliikkeille. Näin muutaman mainitaksemme.
Tiesitkö, että esimerkiksi Pelastusarmeijalla on oma kanta-asiakassovellus?
Parhaiten kanta-asiakassovelluksesta hyötyvät palvelut, joita käytetään säännöllisesti, mutta joissa on aina vähän lisämyynnin ja asiakkaan sitouttamisen varaa. Jokainen joutuu kuitenkin ostamaan arkiset ruuat, mutta miten houkutella asiakas vähän useammin hierojalle tai kosmetologille? No esimerkiksi puhelimessa mukana kulkevalla kanta-asiakasohjelmalla.
Kymmenes hieronta puoleen hintaan? Käy kampaamossa viisi kertaa ja saat tehohoidon kaupan päälle? Luo markkinointikampanjoita ja kerro tarjouksista asiakkaillesi sovelluksessa.
Kanta-asiakkuus (ja kanta-asiakasedut) ovat oiva keino varmistaa, että asiakkaat pysyvät jatkossakin juuri sinun palvelusi parissa.
Korona ei ole hellinyt liikunta-alaa, mutta valoa näkyy tunnelin päässä. Kanta-asiakkuus (ja kanta-asiakasedut) ovat oiva keino varmistaa, että asiakkaat pysyvät jatkossakin juuri sinun palvelusi parissa.
Oma kanta-asiakas- tai jäsensovellus voi olla kuntosaleilla, hiihtokeskuksilla, joogasaleilla tai vaikkapa lasten sisäleikkipaikoilla. Sovelluksella voi myös korvata fyysisen kortin, jolla leimataan sisälle liikuntapaikkaan.
Isoilla bensa-asemaketjuilla on jo omat appinsa. Miksei muillakin autoilu- ja matkailualan yrityksillä?
Katso myös
Helpoiten hankit oman sovelluksen mobiilikehitykseen erikoistuneelta yritykseltä avaimet käteen -periaatteella – esimerkiksi meiltä SuperAppilta. Kerro ideasi, hiotaan se yhdessä huippuun ja ota rennosti, kun me teemme sovelluksesi.
Lue myös
Me SuperAppilla toteutamme aina asiakkaidemme sovellukset räätälöidysti. Hyödynnämme sovelluskehityksessä omaa sovellusalustaamme ja valmiita komponentteja.
Käytännössä: olemme luoneet valmiin alustan ja komponentit, joista rakennamme sovelluksen. Esimerkiksi sovelluksen uutisosio tai push-viestien lähetys ovat komponentteja. Tämä tekee appin rakentamisesta tehokasta, myös kustannusten osalta. Kun jokaista pientä nippeliä ei tarvitse joka kerta rakentaa nollasta, säästyy aikaa ja rahaa.
Vaikka hyödynnämme valmiita komponentteja, räätälöimme aina sovelluksen toiminnallisuudet asiakkaan tarpeisiin ja ulkoasun asiakkaan brändin mukaiseksi.
Ja sitten se suuri kysymys: mitä tällainen lysti maksaa? Tarkkaa hintaa on vaikea antaa, koska se riippuu aina halutuista toiminnallisuuksista. Onko sovellus digitaalinen leimapassi, viestintäkanava vai myös tilaus- ja myyntikanava?
Sen voimme kuitenkin sanoa, että suurin osa tekemistämme sovelluksista sijoittuu 10 000–30 000 euron hintaluokkaan. Simppelin sovelluksen voi saada jopa alle kymppitonnin. Lue täältä tarkemmin, kuinka paljon oman appin tekeminen maksaa.