fbpx
14 maaliskuun, 2022

Onko mobiilisovellus kannattava investointi vai turhake?

Rahaa ja kannattavuutta kuvaava käyrä.

Digitalisaation ja teknologian nopean kehityksen vuoksi vietämme yhä enemmän aikaa mobiililaitteilla käyttäen mobiilisovelluksia. Mobiililaitteita käytetään moneen eri tarkoitukseen, kuten ostoksien tekemiseen, uutisten seuraamiseen ja työskentelyyn. Tutkimuksen mukaan 95% älypuhelinten käyttäjistä käyttää laitteellaan sovelluksia. Mobiiliapplikaatiot ovatkin valtaamassa markkinaa kovaa vauhtia. (Ipsos MORI, 2017).

Samaan aikaan kuluttajien odotukset ovat kasvaneet. Nykyään odotetaan, että asioiden hoitaminen mobiilissa on yhtä helppoa tai jopa helpompaa kuin tietokoneella. Myös kaikkiin mobiilissa tehtäviin toimenpiteisiin löytyy applikaatio. Mikäli applikaatiota ei ole, voi ostopäätös jäädä jopa tekemättä. Samalla tutkimukset myös osoittavat, että kuluttajien suhde brändiin syvenee heidän käyttäessään brändin mobiilisovellusta. (Kim, S. J., Wang, R. J. H. & Malthouse, E. C. 2015)

Mobiilisovellukset ovat tuoneet mahdollisuuden päästä asioimaan, ostamaan ja selailemaan myös liikkeellä ollessa. Yritykset ovat saaneet tästä digitalisaation kehityksestä myös ihan konkreettista lisäarvoa myynnin kasvun muodossa, sillä esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden ostamisesta on pystytty tekemään helpompaa mobiilisovelluksen avulla.

On siis sanomattakin selvää, että mobiilisovellukset voivat tuoda konkreettista lisäarvoa brändille, lisätä myyntiä ja sitouttaa asiakaskuntaa sekä omia työntekijöitä. Mutta onko mobiilisovellus kaikille yrityksille kannattava investointi vai voiko mobiilisovellus olla myös hintava investointi, joka osoittautuukin turhakkeeksi?

Millainen on mobiilisovellus, joka oikeasti tuo lisäarvoa?

Miksi on olemassa myös applikaatioita, jotka eivät tuo lisäarvoa jos kerta hyödyt ovat niin suuret? Mobiilisovellusten kehitys nähdään usein kalliiksi ja vaikeaksi prosessiksi. Monet ajattelevat, että sovelluskehityksessä pääsee halvemmalla, kun tekee itse tai valitsee mobiilisovelluksen kehittäjäksi halvimman kumppanin.

Totuus saattaa kuitenkin olla toista. Halvin vaihtoehto ei aina ole paras ja varsinkin sovelluskehityksessä toimija kannattaa valita tarkkaan. On melko yleistä, että hyvästä ideasta ei välttämättä koskaan synny toimivaa applikaatiota, jos sovelluskehittäjä ei ole alan ammattilainen. Ja vaikka sovellus syntyisikin, toimiiko se niin kuin oli toivottu? Tuoko se lisää myyntiä tai sitouttaako se asiakkaita? 

Sovelluksen kehityksessä on tärkeää huomioida sen koko elinkaari, käyttäjäystävällisyys, tavoite ja tarkoitus sekä pohtia miten applikaatiolla oikeasti tuotetaan lisäarvoa. Mobiilisovellusta hankkiessa kannattaa myös arvioida kaikkien hyötyjen ja haittojen kokonaissummaa. Kannattaa miettiä, mitä mobiilisovellus maksaa ja mitkä ovat sen mukanaan tuomat hyödyt tehokkuudessa, käyttäjäkokemuksessa ja lisääntyneessä myynnissä. Mitään ei siis kannata tehdä halvalla “vähän sinne päin”, sillä usein mobiilisovelluksesta tulee tuolloin turhake kannattavan investoinnin sijaan.

Mobiilisovelluksen monet käyttötarkoitukset

Mobiilisovelluksella on monia erilaisia hyötyjä ja käyttötarkoituksia. Eri tyyppisille yrityksille applikaatiot tuovat erilaista lisäarvoa. B2C yritykselle hyödyt usein kulminoituvat lisääntyneeseen myybtiin ja asiakkaiden sitouttamiseen.

Jungle Juice Barin sovellus auttaa sitouttamaan asiakkaita.

Kun taas B2B puolella myynnin lisäksi tavoitteena voi olla esimerkiksi työntekijätyytyväisyyden kasvattaminen ja työntekijöiden sitouttaminen.

Lue täältä asiakastarinamme, kuinka Valmet Automotive toi yrityksen viestinnän 2020-luvulle.

On siis tärkeä miettiä applikaation hyötyjä juuri omaan tarpeeseen peilaten. Mobiilisovellusideaa pyöritellessä on hyvä tutkia, millaisia applikaatioita markkinoilla on ja mihin kaikkiin käyttötarkoituksiin niitä voidaan tehdä. Hyviä esimerkkejä mobiiliapplikaatioista ja niiden hyödyistä voit lukea täältä.

Sovelluskehitystä 120+ sovelluksen kokemuksella

SuperApp Oy on suomalainen mobiili- ja web-sovelluskehitystalo. Olemme tehneet sovellluksia, niin B2B- kuin B2C yrityksille, jo vuodesta 2015. Olemme edelläkävijöitä mobiiliapplikaatioiden kehityksessä. Vuonna 2020 Deloitte listasi SuperAppin Suomen 14. nopeiten kasvavaksi teknologiayritykseksi.

Mikäli sinulla heräsi kysyttävää mobiilisovelluksista tai haluaisit konsultointia oman applikaation kehitystä varten, niin ota yhteyttä! Vastaamme mielellämme kysymyksiisi sekä tarjoamme ilmaisen konsultaation ideallesi.

Lue myös

Ota yhteyttä