fbpx
13 kesäkuun, 2024

Sovelluksen kehittäminen itse vai ammattilaisella?

Sovelluksen tekeminen käytännössä – miten tehdä oma appi?

Sovelluksen tekeminen on varsin helppoa, kun antaa jonkun muun huolehtia siitä. Mutta voi appin tehdä myös omin voimin.

Miten tehdä oma appi?

Kaikki alkaa tietysti ideasta. Mitä haluat sovelluksella saavuttaa? Onko sovellus myyntiin tähtäävä asiakaskanava vai tehostaako se yrityksesi sisäisiä prosesseja? Mitä haluat sovelluksen tekevän?

Kun olet kirkastanut idean, on aika aloittaa sovelluksen tekeminen.

Mobiilisovelluksen kehittämiseen on erilaisia vaihtoehtoja:

1. Kokoa oma tiimi sovelluksen kehittämiseen

Jos resursseja riittää, kokoa oma sisäinen kehitystiimi tai kartoita, mitä osaamista yrityksessäsi jo on. Muista: pelkkä mobiilikehittäjä ei riitä. Tarvitset lisäksi ainakin sovellusarkkitehdin ja UI/UX-suunnittelijan osaamista sekä ymmärrystä Google Playn ja App Storen toiminnasta ja vaatimuksista. 

Tämä ratkaisu on toimivin isoille yrityksille, joilla on jatkuvia kehitystarpeita. Jos koko yritystoimintasi rakentuu sovelluksen ympärille, voi olla fiksua koota tiimi, joka pystyy kehittämään ja uudistamaan sovellusta jatkuvasti.

Jos tarvitset sovelluksen toteutuksen kertaluontoisena projektina, ei sitä varten yleensä kannata koota kokonaista tiimiä.

2. Kokoa osaset yhdeltä tai useammalta freelancerilta

Jos oman tiimin palkkaaminen tuntuu turhan työläältä, voit ostaa projektin yhdeltä tai useammalta freelancerilta. 

Mutta kuten jo yllä mainittiin: ellet löydä huippuosaajaa, jolta luonnistuu arkkitehtuuri, käyttöliittymän suunnittelu sekä itse koodaus, joudut keräämään nämä osaset eri osaajilta. 

3. Koodaa applikaatio itse (tai käytä valmista alustaa)

Tämä vaihtoehto ei ole tietenkään ihan kaikille mahdollinen. Oikeastaan se on aika harvalle mahdollinen. Mutta jos teknistä osaamista riittää, voit tietysti tehdä sovelluksen itse. 

Tarjolla on myös alustoja, joilla voi rakentaa sovelluksen itse valmiita komponentteja käyttäen. Tämä on tietyissä tapauksissa toimiva ratkaisu, mutta ongelmana on, että alusta rajoittaa appin tekemistä eikä sovellusta välttämättä pysty kustomoimaan vapaasti. 

Ja kuten mainittu jo aiemmin: sovelluksen rakentaminen on vain yksi osa. Osaatko suunnitella sovelluksen arkkitehtuurin? Ja osaatko varmasti julkaista sovelluksen?

4. Teetä sovellus avaimet käteen -periaatteella

Tämä on varmaankin helpoin tapa hankkia sovellus: teetätä se mobiilisovelluksiin erikoistuneella toimijalla. Esimerkiksi SuperAppilla, vink vink. 

Sovellustalolta saat kaiken osaamisen yhden katon alta.

Sovellustalon etuna freelancereihin on, että saat kaiken osaamisen yhden katon alta ja koko appin (toiminnallisuuksien määrityksestä aina julkaisuun) avaimet käteen -periaatteella. Sinun ei tarvitse koota tiimiä tai etsiä osaajia itse. Ja voit olla varma, että projekti viedään kunnialla loppuun.

Hinta voi olla korkeampi kuin yksittäisellä freelancerilla, mutta sitä ei tarvitse säikähtää. Tällöin saat monen eri osaajan työpanoksen: sovellusarkkitehdin, UI/UX-suunnittelijan, koodaajan ja projektipäällikön. Kun kaikki tämä osaaminen lasketaan yhteen, saattaa softatalolta projektin hankkiminen tullakin freelancereita halvemmaksi.

Ja missäs summissa tällöin liikutaan? Alimmillaan oman sovelluksen voi saada alle kymppitonnin. Lue täältä, kuinka paljon mobiilisovellus maksaa.

Mobiilisovelluksen kehittäminen

Sovelluksen kehittäminen alusta loppuun, eli näin projekti etenee

Jos päädyt siihen, että mobiilisovelluksen kehittäminen on paras jättää ammattilaisille, on edessä kehitysprojekti. Apua, pitkiä iltoja ja tuskaisia sähköposteja luvassa? Jargonia puhuvia koodaajia? Ei todellakaan. 

Meillä SuperAppilla appin hankkimisesta on tehty helppoa ja selkeää. Applikaation tekeminen koostuu seuraavista vaiheista: 

1. Kartoitus ja idean validointi 

Kerro meille ensin ideasi, ja me kerromme, onko siitä mobiilisovellukseksi. Aika erikoisetkin ideat taipuvat appiksi. Helpoiten tämä onnistuu lyhyellä puhelulla, jossa käyt asiantuntijamme kanssa läpi ideasi. 

2. Käyttötarpeiden määritys ja sovelluksen arkkitehtuurin suunnittelu

Seuraavaksi käydään sovellusarkkitehdin kanssa läpi, miten sovellusta käytetään ja mitä sen pitää tehdä. Tämän pohjalta sovellusarkkitehti määrittelee, millaisia toimintoja appiin pitää rakentaa.

3. Tarjous 

Kun sovelluksen runko on tiedossa, annamme tarjouksen. Ja tämä on todellakin lopullinen, läpinäkyvä sovelluksen hinta – ei kustannusarvio. Kun hyväksyt tarjouksen, ryhdymme töihin.

4. Käyttöliittymän ja -kokemuksen (UI ja UX) suunnittelu

Ensin UI/UX-suunnittelijamme tekevät sovelluksen käyttöliittymän suunnitelman. Miltä appi näyttää? Miten käyttäjä etenee eri näkymien välillä? UI/UX-suunnitelman pohjalta tech-tiimimme rakentaa appin.

5. Appin rakentaminen

Ota rennosti, kun rakennamme sovelluksesi. 

6. Sovelluksen testaaminen

Kun appi on meidän puolestamme valmis, testaamme sen sisäisesti ja jaamme myös sinulle testaukseen. Tässä vaiheessa hiotaan sovellus viimeisen päälle.

7. Sovelluksen julkaisu 

Nyt sovellus pitää vielä saada käyttäjien ulottuville. Huolehdimme sovelluksen julkaisemisesta sovelluskauppaan, josta joko kuka tahansa voi ottaa sen käyttöön tai josta voitte ladata sen yrityksenne sisäiseen käyttöön. Tämä riippuu ihan siitä, mikä on kyseisen sovelluksen käyttötarkoitus.

Jos kyseessä on ns. PWA-sovellus (eli sovellus toimii selaimessa), sitä ei tarvitse varsinaisesti julkaista. Pääsette käyttämään sovellusta tavallisen verkkosivun tapaan. 

8. Ylläpito

Kun sovellus on julkaistu, pidämme huolen, että senkin jälkeen kaikki toimii kuten pitää. 

Entäs mobiilisovelluksen tekeminen itse? 

Mobiilisovelluksen tekeminen itse lienee vaihtoehto vain, jos sinulla on teknistä osaamista. Kuten aiemmin mainitsimme, tarjolla on myös joitakin leikkaa/liimaa-tyylisiä ratkaisuja, joilla appin voi rakentaa itse valmiista palasista. 

Tässä tapauksessa kustomointimahdollisuudet ovat rajalliset ja ainakin meidän kokemuksemme mukaan nämä ratkaisut toimivat parhaiten pieniin, yrityksen sisäisiin tukitoimintoihin tuleviin tarkoituksiin. Tällöinkin appin rakentaa parhaiten joku, jolla on teknistä osaamista.

Sovelluskaupoilla on erilaisia vaatimuksia. Osaatko esimerkiksi laatia oikein tietosuojalausekkeen?

Ennen kuin ryhdyt kehittämään appia: osaatko julkaista sovelluksen? Tätä ei tule ajatelleeksi, mutta sovelluksen julkaisu sovelluskauppoihin on yksi kriittisimmistä vaiheista. Sovelluskaupoilla on erilaisia vaatimuksia. Osaatko esimerkiksi laatia oikein tietosuojalausekkeen? Pelkkä tekninen osaaminen ei pelasta sinua.

Jos siis mietit, kannattaisiko mobiiliappi tehdä itse, punnitse ensin tarkasti, onko sinulla varmasti:

  1. osaamista? Ei pelkästään taitoa tehdä toimivaa koodia, vaan myös rakentaa sovelluksen arkkitehtuuri ja suunnitella miellyttävä käyttöliittymä. Eli sisällä pitäisi asua myös UI/UX-suunnittelija.
  2. aikaa? Jos olet kokopäivätöissä, haluatko illalla vielä nakuttaa koodia?
  3. osaamista julkaista sovellus? Kuten yllä mainitsimme, sovelluskaupat ovat aika vekkuleita. 
  4. aikaa myös ylläpitää appia? Sovellus ulkona, se siitä. Eihän se näin mene. Jotta sovellus varmasti pysyy toimintakuntoisena, vaatii se myös ylläpitoa.

Jos tämä lista ei säikäytä sinua, mikään ei estä sinua tekemästä sovellusta itse. Ja onhan sovelluksen teko hauskaa harjoitusta.

Pieni varoituksen sana: kannattaa olla varma, että oma osaaminen sitten varmasti riittää ihan loppuun asti. Koska jos alat tekemään sovellusta itse eikä homma oikein edistykään, sovellustalot eivät välttämättä halua jatkaa siitä. Yleensä mobiilisovelluksia kehittävä yritykset haluavat joka tapauksessa aloittaa puhtaalta pöydältä omalla koodilla, jolloin tekemäsi työ saattaa, anteeksi suorasukaisuus, mennä aika lailla hukkaan.

Avaa opas mobiilisovelluksen teettämiseen
SuperAppin toimitusjohtaja Arttu Hujanen.

Ota yhteyttä

    Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.


    Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojakäytänteemme.

    Lue myös

    Ota yhteyttä