fbpx

Opas mobiilisovelluksen hankkimiseen

MOBIILISOVELLUKSEN TEKEMINEN

Miten teettää mobiilisovellus menettämättä hermoja?

Sovellus puhelimen näytöllä.

Kun sinulla on mobiilisovellusidea

Haluatko teettää yrityksellesi oman mobiilisovelluksen? Kun harkitset sovelluksen tekemistä, tuli se sitten yrityksesi sisäiseen tai ulkoiseen käyttöön, tämä opas auttaa. Me kerromme, mitä ennen projektia on hyvä ottaa huomioon ja miten sovelluksen tekeminen käytännössä tapahtuu. Eikä sinun tarvitse tietää teknologiasta juuri mitään. Me väännämme tarvittaessa rautalangasta.

Mobiilikehityksen sanasto hukassa?

Tulkkasimme tärkeimmät termit selkokielelle.

Ammenna inspiraatiota toteuttamistamme mobiilisovelluksista

SuperAppin kehittämiä mobiilisovelluksia.

Miten liikkeelle mobiilisovelluksen teettämisessä?

Paikoillanne, valmiit, app!

Millainen mobiilisovellus sinun yrityksellesi sopisi?

1. Onko ideasta sovellukseksi?

Mitä haluat sovelluksella saavuttaa? Minkä haasteen sovellus ratkaisee tai mihin tarpeeseen se tulee? Meistä olisi ihana sanoa, että sovellus toimii tilanteeseen kuin tilanteeseen, mutta se ei ole totta. Aina mobiiliappi ei ole paras ratkaisu.

Mutta erikoisemmatkin ideat kyllä toimivat ja taipuvat sovelluksiksi. Olemme SuperAppilla tehneet muun muassa poronseuranta-appin ja sähköverkon kuntotiedon joukkoistavan EleniaGO-sovelluksen.

Toisaalta eivät kaikki ideat ole hulluttelevia. Olemme tehneet sovelluksia esimerkiksi taksin tilaamiseen, ravintolan kanta-asiakasohjelmaan ja kaupunkipyörien vuokraamiseen. Ja sovelluksia yritysten sisäiseen käyttöön, kuten Stora Enson viestintää ja työturvallisuutta parantavan sovelluksen. Eli sovelluksia löytyy laidasta laitaan.

2. Kuka mobiilisovellusta käyttää ja miten?

Yksi tärkeä askel on määrittää sovelluksen käyttötapaukset eli ns. use caset. Tuleeko sovellus sisäiseen käyttöön esimerkiksi työntekijöille viestimiseen tai työajan seurantaan? Vai onko se ulkoinen myynti- ja markkinointikanava? Minkälainen tyypillinen käyttäjä on? Näiden asioiden määrittelyssä sovelluksen toimittaja voi auttaa.

3. Perinteinen mobiilisovellus vai PWA-sovellus?

PWA ei välttämättä ole terminä tuttu. Siinä missä perinteinen mobiilisovellus on puhelimeen ladattava ja asennettava sovellus, PWA on niin sanottu web-sovellus, joka on periaatteessa mobiililaitteelle optimoitu nettisivu. Sitä käytetään selaimessa, mutta toisin kuin pelkkä nettisivu, se toimii monin tavoin mobiilisovelluksen tavoin. Älä huoli, jos et tiedä, mikä ratkaisu on parempi. Tässäkin sovelluksen kehittäjä kyllä auttaa sinua.

Miten valitsen mobiilisovelluksen tekijän?

On softataloja, on freelancer-koodaajia, on mobiilisovelluksiin erikoistuneita toimittajia… Miten valita paras vaihtoehto? 

Mitä tarvitset?

Pelkkä koodaus vai koko paketti suunnittelusta julkaisuun? Jos sinulla on yrityksessä sisäisesti esimerkiksi oma UI/UX-suunnittelija ja arkkitehti, jotka pystyvät suunnittelemaan sovelluksen, voi olla ihan fiksua ostaa pelkkä koodaustyö freelancerilta. Jos tällaisia resursseja ei ole, helpointa lienee ostaa koko projekti avaimet käteen -tyylillä.

Julkaisu ja ylläpito?

Jos ostat koodaamisen freelancerilta, osaatko julkaista sovelluksen? Entä kuka sitä ylläpitää? Näitä on hyvä miettiä jo etukäteen ja sisällyttää ne projektisuunnitelmaan. Sovelluskaupoilla on omat kiemuransa, joten julkaisu ei ole ihan niin yksioikoista kuin voisi olettaa.

Iso vai pieni toimittaja?

Hyvä nyrkkisääntö: isoimmat nimet tekevät isoja projekteja. Jos edustat pk-yritystä, markkinoiden suurin softatalo saattaa olla sinulle vähän turhan kallis. Ja sinä et luultavasti ole heidän ykkösprioriteettinsa. Kannattaa siis punnita, minkä kokoluokan toimittajan omalle projektilleen haluaa.

Oletko kartalla?

Tämä on ehkä se tärkein: ymmärrätkö mitä sinulle myydään? Uskallatko kysyä myös “tyhmiä” kysymyksiä? Jos kaikki tuntuu vähän epämääräiseltä, paina jarrua. Hyvän sovellustalon merkki on, että he pystyvät viestimään asiat sinulle selkeästi ja ymmärrettävästi.

Mitä eri vaihtoehtoja mobiilisovelluksen tekemiseen on?

Voit koota tiimin itse, ostaa eri osaset freelancereilta tai hankkia koko projektin avaimet käteen -periaatteella yhdeltä toimittajalta. 

Puhelimen näytöllä on huutomerkki mobiilisovelluksen sijasta.

Vinkki: Haluatko kotimaisen toimittajan?

Jos haluat varmistaa, että toimija on kotimainen ja sovelluksen tekijät ymmärtävät suomalaista markkinaa ja toimintatapoja, kannattaa bongailla yrityksen sivuilta Koodia Suomesta -logoa. Se kertoo, että yritys toteuttaa koodauksen Suomessa eikä esimerkiksi alihankkijoilla halvemmissa maissa. Koodia Suomesta -tunnus löytyy esimerkiksi meiltä SuperAppilta.

Koodia Suomesta valkoinen logo.

Mobiilisovelluksen hinta

Paljonko mobiilisovellus maksaa?

Räätälöityjen mobiilisovelluksien hinnat liikkuvat tyypillisesti 10 000–50 000 euron suuruusluokassa. Esimerkiksi SuperAppin kehittämistä sovelluksista suurin osa sijoittuu 10 000–30 000 euron välille.

Pelkkä könttäsumma ei kuitenkaan kerro vielä oikein mitään. Yhtä tärkeää on tietää, mistä maksat eli mitä tuolla hinnalla saat. Pelkkää koodausaikaa vai ihan nollasta asti rakennetun valmiin sovelluksen? SuperAppilla saat valmiin projektin.

Ja tähän haluamme kiinnittää huomiosi: varmista, että saat lopullisen hinnan etkä pelkkää kustannusarviota. Jos sinulle annetaan vain kustannusarvio, et oikeastaan tiedä, mitä sovellus tulee lopulta maksamaan. Piikki on auki, ja jos projekti venähtää, se tuntuu sinun kukkarossasi.

"Varmista, että saat lopullisen hinnan etkä pelkkää kustannusarviota."

Miten mobiilisovelluksen kehitysprojekti etenee?

Näin homma toimii meillä SuperAppilla.

Tarpeen määritys

Kun sinulla on idea, käydään se yhdessä läpi nopeassa puhelussa. Tämä ei tietenkään maksa sinulle mitään eikä sido sinua mihinkään.

Suunnitelma

Seuraavaksi otetaan myyjän ja sovellusarkkitehdin kanssa palaveri, jossa määritellään, mitä toiminnallisuuksia appiin tulee ja miten se rakentuu. Tämäkään ei kustanna sinulle mitään.

Tarjous

Suunnitelman perusteella teemme tarjouksen, jossa listaamme jokaisen toiminnallisuuden hintoineen. Saat lopullisen tarjouksen euron tarkkuudella. Jos hyväksyt tarjouksen, ryhdytään hommiin.

Appin teko

Nyt me rakennamme sovelluksen. Suunnittelijamme tekee sovelluksen käyttöliittymän suunnitelman ja koodaajamme toteuttavat sen.

Testaus

Testaamme sisäisesti, että sovellus toimii kuten pitää ja toimitamme sen myös asiakkaalle testattavaksi. Tässä vaiheessa hiomme sovelluksen viimeisen päälle.

Julkaisu ja ylläpito

Kun sovellus on valmis, julkaisemme sen sovelluskauppoihin tai yrityksen sisäiseen käyttöön – riippuen siitä, mihin tarkoitukseen sovellus on tehty. Ja tämän jälkeen ylläpito lähtee pyörimään eli pidämme huolta, että sovellus pysyy toimintakuntoisena.

Vältä nämä 5 tyypillistä mobiiliappin ostajan virhettä

Olemme toteuttaneet yli sata sovellusta, joten meillä on aika hyvä tuntuma, missä projekteissa mennään tyypillisesti vikaan. Tässä kokemuksemme myötä karttuneet vinkit, miten varmistat, että projekti ei tuota harmaita hiuksia.

 

1. Ahnehdit liikaa

Tee ensin niin sanottu versio1.0. Ellei sinulla ole käyttäjätutkimusta alla ja todella selvät suunnitelmat, kannattaa aloittaa kevyesti (ja edullisesti) ja jatkokehittää appia sen sijaan, että teet heti alkuun kalleimman mahdollisen version vain todetaksesi, että käyttäjät eivät oikeastaan tarvitsekaan näitä hienoja ominaisuuksia.

Kannustamme aloittamaan kevysti, vaikka tietty meidän kannalta olisi parasta myydä vain mahdollisimman kalliita projekteja. Mutta tiedämme, että se ei ole asiakkaan edun mukaista ja mitä monimutkaisempi tuote, sitä kalliimpi ja pidempi projekti.

Yksi kehittämistämme räätälöidyistä mobiilisovelluksista.

2. Tyydyt kustannusarvioon

Ennen kuin ryhdyt projektiin, ota selvää hinnasta ja pyydä lopullinen, kiinteä hinta. On aika tyypillistä maksaa pelkästä työajasta, jolloin työn toimittaja laskuttaa sen mukaan kuin työtunteja kuluu. Lopullinen hinta saattaa tällöin olla yllätys.

3. Et ole ihan varma, mitä olet ostamassa

Eli suunnitelkaa sovellus toimittajan kanssa ensin kunnolla. Tässä tietysti toimittaja auttaa määrittämään, mikä sovelluksessa on keskeistä ja tärkeää. Jos kesken projektin tulee uusia toiveita, ne monimutkaistavat ja viivästyttävät projektia. Eli tehdään ensin kaikki tarpeellinen, muttei mitään turhaa. Näin vältytään turhilta pettymyksiltä ja projektin viivästymiseltä.

"Valitse yhteyshenkilö, jonka vastuulla on antaa palautetta ja toimittaa huomiot kehittäjälle, jotta niihin voidaan reagoida ajoissa."

4. Teet katoamistempun

Vaikka hankkisit sovelluksen avaimet käteen -periaatteella, pitää sinun olla vähintään tavoitettavissa. Valitse siis kehitysprojektiin yrityksestäsi yhteyshenkilö, jonka vastuulla on antaa palautetta sovelluksesta ja toimittakaa huomiot kehittäjälle, jotta niihin voidaan reagoida ajoissa. Näin varmistetaan, että kehitysprojekti on kaikille osapuolille sujuva ja projekti saadaan maaliin aikataulun mukaisesti.

5. Et anna rehellistä palautetta

Jos jotain jää hampaankoloon, sano se! Harvassa ovat ajatustenlukijat. Edes kokeneet projektipäälliköt eivät tähän pysty. Sovelluskehittäjä arvostaa yleensä rehellistä mutta hyvässä hengessä annettua palautetta.

Mobiilisovelluksen ostajan muistilista

Mikä SuperApp?

SuperApp on suomalainen mobiilisovellusten huippuosaaja. Yli 180 toteutetun mobiilisovelluksen kokemuksella uskallamme väittää olevamme tässä hommassa aika hyviä.

SuperAppin toimitusjohtaja Arttu Hujanen.

Onko sinulla mobiilisovellusidea?

    Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.


    Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojakäytänteemme.

    Ota yhteyttä